Situatie good practice binnen wetenschappelijke kaders rond technologie-integratie
Hieronder wordt het good practice gesitueerd binnen wetenschappelijke kaders rond technologie-integratie. Zo wordt het voorbeeld gekaderd binnen TPACK, TPeCS, SAMR en Triple E.
TPACK
De online tool ‘Socrative’ is een voorbeeld van Technical Pedagogical Content Knowledge (TPACK). De docent zet de online tool ‘Socrative’ in tijdens het opleidingsonderdeel ‘Voedingswarenanalyse’. Er wordt gebruikt gemaakt van de quiz functie in Socrative om te toetsen of ze de wettelijke bepalingen en binnen de voeding en diëtetiek gangbare criteria aangaande basisgrondstoffen, additieven en (diëtistische) levensmiddelen kunnen aanduiden. Het doel van de docent is nagaan of de studenten de kennis ook effectief kunnen toepassen. Op basis van de antwoorden op deze quiz kan de docent belangrijke begrippen verhelderen. De docent zet ook een vragenforum open voor de studenten wanneer ze nog vragen hebben over de leerinhoud. De meest geliked vragen worden behandeld in de les voor het examen.
TPeCS
De docent kan de app inzetten binnen een on campus setting, waarbij de studenten synchroon, individueel, in kleine groepjes of in de grote groep de quizvragen gaan maken/ peer assessment geven. Er wordt gebruik gemaakt van eender welk leslokaal waar er een projectiescherm aanwezig is. Docenten moeten hiermee dus rekening houden bij het reserveren van hun lokaal/ auditorium. De studenten hebben zelf hun gsm of laptop bij om de ‘Socrative’ app/online tool te gebruiken.
Een andere mogelijkheid is dat de docent de studenten een quiz, de evaluatie of de vragen op het forum, online asynchroon laat doen. Hierbij gaan studenten thuis aan de slag met de online tool en voeren ze de quiz/evaluatie uit op een tijdstip die voor hen past.
SAMR
Er is sprake van modification aangezien ‘Socrative’ de docent de mogelijkheid geeft om directe feedback te geven aan de studenten. Indien de docent merkt dat een onderdeel of een bepaalde groep slecht scoorde, kan hier direct op ingrijpen worden. Dit is een functionele verbetering ten opzichte van de papieren quiz of test. Hiernaast is ook de (peer) assessment binnen de app een functionele verbetering aangezien de mogelijkheid er is om de feedback te projecteren/ delen met de studenten en hen te laten verduidelijken.
Tirple E
Elk onderdeel uit het Triple E model komt aan bod in de online tool ‘Socrative’. Enhance komt aan bod doordat de quizzen, toetsen, testen, peilingen of lesevaluatieopdrachten. Deze activiteiten zorgen voor een meer verfijnd begrip bij de studenten door de meerkeuzevragen, juist of fout vragen, korte antwoorden ect. wanneer ze op de juiste manier worden ingezet. Extend komt aanbod doordat de studenten de online tool op elk moment kunnen gebruiken. De online tool kan ten allen tijde gebruikt worden bij zowel alle leerinhouden van verschillende opleidingsonderdelen. Tot slot komt engage aan bod door de spacerace, quiz en test hierdoor worden studenten aangemoedigd en gemotiveerd in hun leerproces. De studenten worden hierbij echt als actieve co-gebruikers van de online tool gezien.
Maak jouw eigen website met JouwWeb