Didactische tips
‘Complete Anatomy 21’ is zowel een app als een handboek. Beide kunnen ingezet worden tijdens de lessen door de docent en/of gebruikt worden door de studenten. Zo kan de docent aan de hand van de app informatie of uitleg geven aan de studenten, maar studenten kunnen de app eveneens gebruiken als visualisatie voor het theoretisch luik binnen het vak. Andere voorbeelden van hoe de app gebruikt kan worden, zijn: het inoefenen van belangrijke concepten door de studenten en het controleren van kennis door docenten.
Een andere mogelijkheid is het gebruik maken van de didactische werkvorm ‘Student Teams Achievement Division’ (STAD) (Slavin, 1994; 2014). Op die manier kan de docent op een actieve manier, nieuwe kennis aanbrengen. De eerste fase die hierbij aan bod komt is het doceren van nieuwe kennis. Wanneer dit toegepast wordt op de leerdoelstelling ‘volledig en inzichtelijk de biochemisch en (patho)fysiologische processen van het menselijk lichaam op cel-, respectievelijk weefsel- en orgaanniveau uitleggen’, zal de docent eerst uitleg geven over de biochemische en (patho)fysiologische processen. In de tweede fase worden de studenten in heterogene groepen ingedeeld. Binnen deze groepen voeren ze vervolgens een teamstudie uit om meer te weten te komen over het onderwerp. Dit doen de studenten op basis van de ‘Complete Anatomy 21’ app. Daar kunnen studenten filmpjes over het onderwerp bekijken en visualisaties raadplegen. De bedoeling van fase twee is dat de studenten ervoor zorgen dat alle teamleden de leerstof begrijpen. In fase drie wordt de kennis van studenten individueel bevraagd in een quiz, in dit geval de quiz die geïntegreerd is in de app. Fase vier van stad is enkel van toepassing wanneer een docent meerdere keren stad hanteert, dan is het mogelijk hun prestaties te vergelijken met eerdere quizzen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb