Didactische tips
Docenten kunnen de app zowel in hoorcolleges als practica toepassen. Tijdens hoorcolleges kan de tool ingezet worden om reële voorbeelden van patiënten en mogelijke behandelplannen weer te geven. Waarbij meegegeven kan worden waarom men bepaalde keuzes maakt en dergelijke. Binnen practica of oefensessies, is het voor docenten mogelijk de voortgang van studenten bij te houden. Docenten hebben namelijk toegang tot de gegevens van hun studenten. Zij zien met andere woorden de behandelplannen die studenten uitwerken, de recepten die ze voorstellen, enzovoort.
Een volgende mogelijkheid is het gebruik maken van Constructie gericht Onderwijs (CGO). Zoals aangehaald in de opleidingsonderdelen Opleidingsdidactiek en Didactische werkvormen is Constructiegericht Onderwijs is een variant op Probleemgestuurd Onderwijs (PGO), waarbij studenten zelf aan kennisconstructie doen, samenwerkend leren en productgericht werken. Er wordt dan ook gewerkt aan de hand van een aantal stappen (Moust & Schmidt, 1995). In stap 1 ontvangen studenten de casus, in dit geval moeten ze een behandelplan en menuplan met dagvoeding voor een patiënt opstellen in de Nubel voedingsplanner. Vervolgens verhelderen studenten onbekende termen. Bij stap 2 zullen de studenten het probleem definiëren. De casus stelt een probleem voorop (in dit geval de behoefte van de patiënt) maar studenten moeten dit dieper uitwerken. Vragen zoals ‘Wat is het probleem?’, ‘Wie is de patiënt?’, ‘Binnen welke setting kan het probleem geplaatst worden?’... komen aan bod. In de volgende stap brainstormen studenten over het probleem en spreken ze hierbij hun voorkennis aan. De website helpt hen om de voorkennis mee vorm te geven. Door de structuur van de Nubel voedingsplanner wordt duidelijker welke onderdelen niet mogen ontbreken. In de vierde stap zullen studenten ideeën gaan uitdiepen. Op basis van de app kunnen ze ideeën opdoen, uitwerken en uitwisselen met elkaar. Hierna gaan de studenten zelfstandig aan de slag met de verworven informatie en stellen ze de nodige plannen op. Studenten zoeken indien nodig bijkomende informatie op of overleggen met elkaar. In de laatste stap moeten studenten verslag uitbrengen. Ze leggen aan medestudenten de oplossing voor de casus uit.
Maak jouw eigen website met JouwWeb